Skip to main content

Här kommer ett axplock

Tog ett foto på denna när jag besökte hörselcentralen, tyckte att det passade in även i marknadsföring och försäljning. Får jag inte använda bilden jag tagit själv, så hör av er så tar jag bort den.

Jag fick någon timme över

Fick lite tid över i slutet på veckan och hade inget akut som jag måste ta tag i, så jag funderade på vad som gäller under 2021, vad kan vi förvänta oss? Kan väl konstatera mycket ”gammalt nytt”, men det har ändrat fokus och prioritet lite. Nedan är bara ett litet axplock av det som dök upp.

  • Jobba hemifrån och på distans, gällde redan 2020 och absolut under 2021.
  • Mer aktuellt än någonsin verkar fysisk träning vara, inte så konstigt då man sitter som en ”gam” vid köksbordet och jobbar.
  • Man skall tydligen hålla sig ”Up to date” genom att googla. Check på den 😊
  • Ut i naturen, vandra och få frisk luft. Absolut check på den, har aldrig rört mig så mycket någonsin (vilket i och för sig inte säger så mycket).

Lite mer seriösa trender och råd är bland annat

  • Oavsett om du är en tillverkare eller verkar inom partihandel, erbjud tjänster!
    Dessa kan vara utbildning, utveckling, installation, underhåll, service, hyra, omvärldsbevakningar, förmedling, helhetslösningar med mera.
  • Förändra försäljningen från produkter till funktion?
    Denna är bra med tanke på att man får repetitiva intäkter och att man knyter kunden närmare till sig. Exempel kan vara, istället för att sälja vattenreningsanläggningar, erbjuder man ”Rent vatten – året om”. Då inkluderas vattenreningsanläggningen, service, underhåll, samtliga slitagedelar och så vidare. Detta borde fungera på flera branscher och produkter.
  • Abonnemangshantering
    Är man som ovan, ett bolag som idag säljer produkter, men man inte kan gå fullt ut till att sälja en funktion, då kanske abonnemang kan vara något istället. Oavsett, erbjud abonnemang på relaterade tjänster. Säljer ni idag tjänster borde abonnemang vara självklart.
    På tal om abonnemang så hanteras detta självklart mycket smidigt och effektivt i NetSuite (ursäkta reklamen).
  • Erbjud mervärde
    Problemet med dagens knivskarpa globala konkurrens är att det inte räcker att vara billig eller bra. För det är alla andra också. Det räcker inte heller att leverera en bra kundupplevelse, utan nu förväntas det också att man överträffar kundens förväntningar. Jag som kommer från Småland vet hur viktigt det är med kundvård, mervärde och att sätta kunden i fokus.
  • Lagom?
    Skall man sälja ”Mellanmjölk”. Det korta svaret är ja, det finns alltid en marknad för lagom.
    Trenderna visar dock att antingen går man åt att konkurrera med lägre priser, eller med ett erbjudande åt det ”lyxigare” hållet som kostar mer. Väljer man ”lagom spåret” behöver man däremot något som motiverar detta (se nästa trend).
  • Bygg ditt varumärke
    Vi har sagt det förut, man måste bygga sitt varumärke och sticka ut, oavsett produkt eller tjänst. Se gärna vårt tidigare blogginlägg från den 1 september 2020 ”Öka konkurrenskraften”. Väldigt kul att flera börja säga samma sak. Blogga, utbilda, påvisa trender (ooops), kundcentrerad verksamhet, utveckling, varför ska kunden köpa av er och så vidare.
  • Marknadsföring 2021 – Vad verkar gälla där?
    Trenden 2021 är ännu mera sociala medier, dialog och engagemang med sina ”följare”.
    Micro influencers kommer att få ökat värde och vara mer i fokus.
    Se till att få ett helhetsgrepp om kunder och potentiella kunder genom flera kanaler. Investeringar i marknadsautomation kommer att öka, oavsett bransch.
    Större fokus på etik, mänsklighet och ett större syfte (se nedan).
  • CSR & ESG gäller
    Corporate Social Responsibility (CSR) och Environment, Social, Governance (ESG) är en fortsatt trend. Oavsett om det gäller att locka till sig arbetskraft, finansiärer eller om det gäller affärer – man vill associera sig med ett bra företag. Denna punkt dök upp flest gånger, så tänk på det!Tänk på miljön, försöka minimera påverkan, reducera mängden förpackningar, se över vilka leverantörer ni använder, vad lämnar vi efter oss till nästa generation, vilken påverkan har vi i andra länder/regioner med mera.
    Socialt, hur verkar ni internt som externt? Bra arbetsmiljö vet alla om, men tar företaget ett socialt ansvar inom bolaget respektive i samhället?
    Avslutningsvis, var vinstdrivande, annars blir det aldrig hållbart.
  • Moln lösningar
    Här är vi lite färgade måste jag erkänna och molnlösningar har varit heta de senaste fem åren. Dock ställde Corona lite detta på sin spets. Distansarbete underlättas betydligt om man använder sig av en molnbaserad lösning (oavsett vad det gäller). Det ger också en bättre ekonomi då man kan skala upp respektive ned i takt med behov.
  • AI och IoT
    Detta har vi också pratat om i flera år men nu verkar det hända något. I och med 5G så blir det mer aktuellt då det erbjuder snabbare uppkopplingstider och snabbare informationsutbyte. Enligt analytiker verkar det även bli en större genomslagskraft inom tillverkningsindustrin, genom att maskiner kan interagera med varandra med helt andra förutsättningar. I vårt fall har även ”Machine Learning” tagit sig in i ERP lösningen (hör med oss för mer information) och det är säkert likadant i alla större ERP lösningar.
  • Kundrecensioner blir viktigare och viktigare
    Detta är inte jättevanligt inom B2B utan mer inom B2C. Men varför inte ta tag i det direkt?
    När marknaden blir mer googlad och global, hur får man trygghet i tänkbar leverantör?
  • e-Handel börjar bli uttjatat men ack så viktigt och trenden håller i sig
    B2B2C är när tillverkare även börja rikta sig mot konsument, kanske har man en mix av kunder. Även om du är en ”vanlig företagare” inom handel eller tjänster, börja med e-Handel.
    Du kan absolut inte sälja mindre genom att öka marknadsföring och nå ut i flera kanaler.
    Kanske ska ni sätta igång med Drop Shipment (som är en annan trend under året).

Avslutningsvis, googla inte för mycket, då kan man få dåligt samvete över allt man inte gör.
Ha en bra dag, vecka, månad och år.

/Håkan Magnusson – Suitespot AB